ככה עושים מחקר מילות מפתח ב- 10 שלבים

מחקר מילות מפתח

על החשיבות של מילות המפתח לקידום אתרים כתבתי כבר במאמר אחר. הצעד הראשון בדרך אל מיקום טוב בתוצאות החיפוש של גוגל (ומנועי חיפוש אחרים כמו בינג) הוא מחקר מילות המפתח. וככה עושים אותו בצורה נכונה ב- 10 שלבים:

שלב 1 – מיפוי מילות מפתח

אנחנו לא בוחרים מילות מפתח לאתר כולו אלא עבור כל עמוד או דף נחיתה בפני עצמו ולכן נצטרך למפות (מלשון מפה) את כל האתר שלנו לפי עמודים-
בשלב זה ניצור קובץ אקסל (או מה שנוח לכם) ובו נתאים בהמשך 1-2 מילות מפתח עיקריות (ועוד 3-4 משניות – שהן הטיות שונות של המילים העיקריות) עבור כל עמוד באתר שלנו. חשוב להבין שהאתר שלנו לא יופיע בגוגל רק עבור המילים והביטויים האלה ספציפית, אלא שאלה ישמשו לנו כעוגן שסביבו נבנה את פרוייקט הקידום שלנו, והאתר יופיע בעצם עבור הרבה יותר ביטויים (אפילו כאלה שבכלל לא חשבנו עליהם). אם נבחר יותר מידי מילות מפתח, יהיה לנו מאד קשה לשלב אותן בעמוד בצורה טבעית וזה יפגע בחוויית המשתמש וגם יקשה עלינו להיות מדורגים עבור מילים אלו, ואם נבחר מעט מידי נצטרך לחזור שוב ושוב על אותו הביטוי, מה שיכול להיראות לגוגל כספאם ויפגע לנו בדירוגים. לכן אני ממליצה על 4-5 ביטויים לכל עמוד סה"כ, זה די והותר.

אז בגיליון שלנו באקסל, בעמודה הראשונה והשנייה נפרט את כל עמודי האתר שלנו ואת כתובת הURL שלהם (עמוד ראשי, עמוד אודות, עמוד צור קשר, כל עמודי המוצרים או השירותים שלנו, כל עמודי הבלוג, ההמלצות וכל עמוד נוסף או דף נחיתה שאותו אנחנו רוצים לקדם). לעמודה הבאה ניתן כותרות: מילות מפתח, נפח חיפושים, תחרות והצעת מחיר מוצעת וכרגע נשאיר אותן ריקות (נמלא אותן בסופו של התהליך). לעמודה הרביעית נקרא Featured Snippets וגם אותה נשאיר ריקה כרגע. אפשר להוסיף גם עמודת הערות.

במידה וזהו אתר חדש בבנייה או שישנם עמודים שאנחנו רוצים להוסיף לאתר קיים ואין להם עדיין כתובת נרשום את שם העמוד לפי הנושא שלו (למשל "שולחנות אוכל מעץ") ואת עמודת ה- URL נשאיר ריקה לעת עתה. מיפוי המילים יכול להשתלב יפה מאד עם שלב תכנון מבנה האתר ויצירת היררכיית הדפים בו.

שלב 2 – סיעור מוחות

לאחר שיצרנו את קובץ המיפוי שלנו, נתחיל בעבודה על מילות המפתח עצמן: נרשום את המוצרים או השירותים שאנו מציעים ועבור כל מוצר כזה נרשום כל מה שעולה לנו בראש (אני, אישית, תמיד מעדיפה דף ועט כשאני מנסה לחשוב ביצירתיות אבל כדי לחסוך זמן ניתן להשתמש בגיליון נוסף בקובץ שיצרנו).

כדאי להשתמש במילים שהן "זנב בינוני" או "זנב ארוך", כלומר מילים שהן פחות כלליות ויותר ספציפיות וממוקדות לשירותים ולמוצרים שאנחנו מציעים. למשל אם אנחנו חברת בניית אתרים הממוקמת בירושלים, עדיף יהיה לנו לקדם את האתר עבור ביטוי כמו "בניית אתרים בירושלים" מאשר "בניית אתרים", מפני שלמרות שלביטוי זנב קצר – בניית אתרים – יהיו הרבה יותר חיפושים בחודש בממוצע, רוב החיפושים האלה לא יהיו רלוונטיים לנו בכל מקרה כי הם יהיו מקהל המתגורר ברחבי הארץ ויש פחות סיכוי שישתלם לנו למשוך את הקהל הזה דווקא לאתר, והתחרות על המיקומים הגבוהים תהיה קשה הרבה יותר.

מילים זנב ארוך מייצגות את הנישות – הקצה של המיינסטרים. את הביטויים האלה מחפשים הרבה פחות אנשים מאשר מילים שהן מבחינת "זנב קצר", אך גם התחרות עליהן נמוכה יותר ולכן, באופן עקרוני, קל יותר להיות מדורגים במקום גבוה בגוגל עבורן. מילים עם זנב בינוני הן משהו באמצע – בין ארוך לקצר, בד"כ מקבלות מספר גבוה יותר של חיפושים מאשר זנב ארוך ועם תחרות נמוכה יותר מאשר זנב קצר.

לאחר שהעלנו על הדף (או הגיליון) אפשרויות רבות למילות מפתח מהראש שלנו, נשתמש במקורות נוספים לחיפוש ביטויים אפשריים לקידום.

שלב 3 – חקר מתחרים

מכירים את הביטוי Know your enemy? אז זה הזמן להכיר מקרוב יותר את האויב (או היריב במקרה זה, לא צריך להיות קיצוניים). יש לכם מתחרים ב – Off line? זה הזמן לקפוץ לביקור באתר שלהם. בנוסף נעשה חיפוש בגוגל (או בכלים כמו SEM Rush) עבור ביטויים נבחרים מהרשימה הקיימת שלנו ונבדוק כמה מן האתרים המופיעים בתוצאות הראשונות בגוגל.

מה נבדוק בכל אתר? נסתכל על עמוד הבית והעמודים הפנימיים השונים ונבדוק באילו מילות מפתח השתמשו המתחרים בתוכן, ב- Title Tag ובכותרות H1, H2 וכו'. נסתכל על שמות המוצרים בהם הם משתמשים ונוסיף את כל אלו לרשימה שלנו, לפי הנושאים שקבענו (המוצרים/ השירותים שלנו).

שלב 4 – היזהרו מקללת הידע

לאחר שבדקנו את המתחרים נבדוק גם את הלקוחות הפוטנציאליים שלנו. מה זאת קללת הידע? זו הנטייה לדבר עם אחרים כאילו שהם כבר יודעים את כל מה שאנחנו יודעים. כשיש נושא שבו אנחנו מומחים אנחנו נוטים לדבר עליו בצורה שלנו נראית ברורה מאד אך לאחרים, שאינם מכירים את הנושא לעומק, הדברים יהיו מבלבלים ומאד לא ברורים. במקרה של האתר זה יכול להיות למשל שימוש במונחים מקצועיים מידי שאינם מוכרים וברורים ללקוחות שלנו. שימוש בז'רגון מהתחום שלנו, כאשר קהל היעד שלנו בכלל מגיע מתחומים אחרים ומשתמש במושגים שונים לתיאור אותו הדבר.

לכן חשוב שנתאים את השפה שבה אנו משתמשים, לזו שבה משתמש קהל היעד. לצורך כך נצטרך לעשות סיבוב קצר במקומות בהם מסתובבים הלקוחות שלנו – ברשתות החברתיות, בפורומים שונים. נבחן את השפה בה הם משתמשים ונעשה התאמות למילות המפתח שלנו.

חשוב להתייחס למושג הנקרא Buyer Persona או Avatar, שזה הדמות של הקונה שלנו – שהוא קהל היעד שלנו. צריך לבנות אותו בצורה שתבהיר לנו מי הוא ואיפה אפשר למצוא אותו. נשאל שאלות כמו הדמוגרפיה שלו: מאיזה מין הוא? בן כמה הוא? באיזה סביבה הוא גר? באיזו עיר או בכלל מושב? בית פרטי או דירה? כמה הוא מרוויח? באיזו מכונית הוא נוסע? איפה הוא אוהב לאכול? שאלות של הרגלי קנייה ובילויים כמו מה הוא לובש? כל כמה זמן הוא קונה דברים חדשים ועל מה הוא מוציא את הכסף שלו? ושאלות רבות אחרות שניתן להרחיב עליהן עוד ועוד לפי קהל היעד הספציפי שלנו.

על ידי יצירת דמות הקונה שלנו, נוכל להתאים את השפה ואת הביטויים בהם נשתמש באתר ולצורך הקידום.

שלב 5 – מחקר Featured Snippets

Featured Snippets, או "קטעי מידע מומלצים", אלו התוצאות שמופיעות במיקום 0 – כלומר מעל תוצאות החיפוש הרגילות. גוגל לוקח את התוצאות האלה מעמודים מתאימים מאתרים איכותיים וסמכותיים (שאינם מדורגים דווקא במקומות הגבוהים ביותר), והן מהוות תשובה לשאלות שהמחפש שואל (בעיקר שאלות בסגנון "מה..?" ו- "איך..?").

מעבר ליתרון הברור בהופעה במיקום כל כך גבוה בתוצאות החיפוש, ובמיוחד לאור העובדה שלא חייבים להיות מדורגים מאד גבוה אורגנית כדי להופיע כאן, ישנה חשיבות גדולה עוד יותר מבחינת SEO וקידום האתר לאור המעבר ל"חיפוש קולי" (Google Home, למשל, לוקח את התשובות שלו מתוך ה- Featured Snippets ומספק תשובה אחת בודדת לכל שאלה שמחפש המשתמש).
מסיבה זו כחלק ממחקר מילות המפתח שלנו נעשה גם בדיקה של קטעי המידע המומלצים בתחום שלנו כדי לגלות אילו מילות מפתח מובילות לתוצאה מסוג זה וננסה ליצור, באתר שלנו, תשובה טובה יותר מהתשובה הקיימת. יש צעדים נוספים שנצטרך לקחת כדי שהתשובות שלנו יופיעו בFS אבל זה כבר מאמר בפני עצמו, אז כרגע נתמקד בעניין מילות המפתח המובילות לתוצאות כאלו ואם הן עוד לא לא מופיעות אצלנו אז עכשיו נוסיף גם אותן לרשימה.

שלב 6 – חיפושים קשורים

אמצעי נוסף העומד לרשותנו הוא השלמות החיפושים בגוגל. כשאנחנו מתחילים להקליד ביטוי חיפוש בשורת החיפוש בגוגל, נקבל השלמות שונות לביטויים שרשמנו. למשל:

השלמות אלו מבוססות על שאילתות שאנשים אחרים חיפשו בפועל. וזאת הצצה חשובה לצורה בה אנשים מחפשים. לצורך המחקר שלנו, נרשום את מילות המפתח שיש לנו ברשימה ומההשלמות של גוגל לקבל רעיונות נוספים למילות מפתח רלוונטיות שיש להן נפח חיפושים.
בנוסף בתחתית העמוד נוכל לראות רשימה של "חיפושים קשורים" שגם אותם נוכל להוסיף לרשימת הביטויים שלנו.

נוכל להשתמש גם בכלי מעולה אחר שעושה את העבודה בשבילנו: Keyword Tool. כלי זה מבוסס על החיפושים במנועי החיפוש. מקלידים ביטוי חיפוש והוא מייצר לנו, רשימת ביטויים נוספים קשורים שאנשים חיפשו.

שלב 7 –  Adwords Keyword Planner Tool

בכלי מתכנן מילות המפתח של Google Adwords ישנה אפשרות לקבל רעיונות למילים נוספות על ידי שימוש ב"חיפוש מילות מפתח חדשות באמצעות ביטוי, אתר או קטגוריה". אפשר לרשום את המוצר או השירות שאנו מציעים, לרשום את כתובת האתר שלנו או לבחור את תחום העיסוק מתוך רשימת הקטגוריות שגוגל מציג. גוגל יציע לנו אפשרויות רבות של ביטויים קשורים שניתן להשתמש בהם באתר.

לאחר שיש בידינו רשימה של ביטויים לקידום עבור כל שירות, מוצר או עמוד באתר נכנס למתכנן מילות המפתח של Google Adwords ונתחיל לצמצם את הרשימה שבידינו (אם אין לכם כזה עדיין, עכשיו הזמן לפתוח חשבון באדוורדס). מעתיקים את רשימת המילים שיצרנו ל"הצגת נתונים של נפח חיפוש ומגמות" ומורידים את הרשימה כקובץ אקסל או אחר. בקובץ שנוצר, בוחנים את הנתונים עבור כל מילה ומחפשים מילים בעלות נפח חיפושים גבוה ותחרות נמוכה יחסית.

נפח החיפושים הוא כמות החיפושים הממוצעת עבור הביטוי הספציפי בכל חודש. התחרות מסומנת בין 0 ל-1 כאשר 1 זו תחרות גבוהה מאד ו- 0 זה אומר שהביטוי לא תחרותי בכלל. הכוונה היא עד כמה הביטוי תחרותי מבחינת קידום ממומן בגוגל אדוורדס. ככל שיש יותר מתחרים בפרסום המתמקד בביטוי, כך עלות הפרסום תהיה גבוהה יותר. למרות שאנו עוסקים כרגע בקידום אורגני ולא ממומן, כדאי להתחשב גם ברמת התחרות מפני שא. יכול להיות שנרצה בהמשך לעשות גם קמפיין פרסומי, וב. אם יש מתחרים רבים בממומן אז יש גם מתחרים רבים באורגני וכדאי שנתמקד בביטוי אחר או בעל זנב ארוך יותר.

נמיין את הרשימה לפי נפח חיפושים ורמת תחרות, ונסנן אותה לפי ההעדפות שלנו ונבחר כ- 5 ביטויים מובילים עבור כל נושא, מוצר, שירות או עמוד באתר שלנו.

מילים וביטויים שבחרנו לא להשתמש בהם בשלב זה, בעיקר כאלו שהם בעלי חיפושים רבים ותחרות נמוכה – בינונית, נשמור לצרכים עתידיים בגיליון נפרד.

* הערה: הנתונים בגוגל אדוורדס הם לא בהכרח מדוייקים ולא כדאי להסתמך עליהם בלבד. כדאי להשתמש ב- Google Trends כדי להבין את נפח החיפוש הנוכחי של הביטוי אותו אנו מחפשים. ניתן להשתמש גם בכלים אחרים למשל כלי SEO חינמיים של Moz. בנוסף מכיוון שהנתונים באדוורדס הם נתוני עבר, אם אנחנו מנסים לקדם מוצר חדש, קטגוריה או תחום חדש או הייטק, אז מן הסתם לא יהיו לו חיפושים עדיין. כמובן שאפשר וצריך לקדם אותו, אבל את המחקר נעשה בצורה שונה. צרו איתי קשר כדי לגלות איך.

שלב 8 – הערכת התאמה וקושי מילות המפתח שבחרנו

עכשיו יש בידינו רשימה מצומצת של כ-5 מילים עבור כל נושא. לפני שנצרף את המילים לטבלת המיפוי, נצטרך לבדוק שהמילים שבחרנו הן באמת אופציונליות מבחינתנו ושיש לנו סיכוי טוב להיות מדורגים עבורן. כדי לענות על השאלה הזאת, נצטרך לעשות חיפוש בגוגל עבור כל מילת מפתח שבחרנו, ולבדוק אילו תוצאות מתקבלות. נרצה לוודא שהתוצאות שגוגל מראה באמת תואמות להנחה שלנו לגבי כוונת המשתמש, שהן מתאימות למוצר שאנחנו מציעים. נרצה לראות מוצרים ושירותים דומים, אתרים דומים לאתר שלנו. אם התוצאות דומות לנו אז יהיה לנו יותר קל להתברג ביניהן (יהיה יותר קשה לאתר עסקי להתברג למשל בין תוצאות של אתרים של משרדי ממשלה, סביר להניח), מכיוון שזה אומר שגוגל רואה במוצר שלנו את התשובה לשאילתא שהיא מילת המפתח שלנו. כדי לדעת מהו קושי ביטוי המפתח שבחרנו, נוכל להסתכל על התוצאות המובילות ולבחון את האתרים המדורגים – אם אלו מותגים ידועים וחברות גדולות עם תקציב ענק אז, ככל הנראה, יהיה קשה להתמודד מולם (אך לא בלתי אפשרי), אפשר לבדוק את האתרים שלהם באופן כללי ולראות אילו פעולות הם עשו מבחינת הקידום, אם בכלל, כך שנוכל ליצור משהו טוב יותר.

שלב 9 – חזרה לטבלת המיפוי ובחירה סופית של הביטויים בהם נשתמש

לאחר שווידאנו שהמילים שבחרנו אפשריות ומתאימות לקידום, נחזור לטבלת המיפוי שלנו ונקצה מילים מתאימות עבור כל עמוד באתר. 4-5 מילות מפתח לכל עמוד. בנוסף נסמן בעמודה המתאימה את המילים שלהן יש Featured Snippets כדי שנדע להתחשב בכך כשנכתוב או נערוך את תוכן העמודים האלה. לא לשכוח – מילים מיותרות שנשארו לנו שלא מצאנו להן מקום – נשמור אותן בגיליון נפרד ונוכל להשתמש בהן כשנרצה להוסיף עמודים בהמשך, או לכתוב פוסטים לבלוג שלנו.

שלב 10 – שימוש במילות המפתח

עכשיו יש לנו טבלה מוכנה עם מילות המפתח הסופיות לאתר שלנו, ואנחנו יכולים להתחיל להשתמש בהן באתר. עבור עמודים חדשים או אתר חדש לגמרי נשתמש במילים שמצאנו כדי לבנות את העמוד סביבן בהתאם לחוויית המשתמש (UX) ולהיררכיה הרצויה ומבנה האתר שלנו, עבור עמודים קיימים – נשלב את המילים באלמנטים השונים של הדף. צריך לשים לב שאנחנו לא משתמשים באותו ביטוי פעמים רבות מידי (Keyword Stuffing) ולכן נצטרך לגוון במילים שבחרנו ולהשתמש בהן לסירוגין ובהטיות שונות של אותו הביטוי.

רוצים לדעת עוד על מילות מפתח ואיך לשלב אותן? צרו איתי קשר ואשמח לייעץ לכם בנושא.

Previous ArticleNext Article

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Call Now Button